Honeymonster

Så här är min vardag, som mamma, fru, barnskötare och lite till :-)

Minecraft

Publicerad 2012-05-16 16:02:33 i Allmänt,

I vårat hushåll har detta spelet varit mycket populärt! I princip alla barnen spelar det på sina datorer. Först va jag väldigt anti detta spel, men å andra sidan så va jag inte ett dugg insatt i det heller...
Jag trodde det va som alla andra spel, skjuta o ha ihjäl folk. Så till en börja fick dom inte spela det.
-
Sen när jag gått med på att ladda ner det och titta undertiden dom spelat så insåg jag att detta va ett väldigt harmlöst spel.. Om jag nu ska klaga på nåt så e det en del konversationer som kan pågå under spelets gång, folk som man kan chatta med som man inte känner o som har ett mycket ovårdat språk... Trist...Det kan förstöra mycket.
-
*
Så här kan det se ut när dom spelar.
*
Dom kan spela flera stycken på en server, o hjäps åt att bygga en stad tex. Undertiden som de bygger och hackar sej fram bland "stenar" och annat material så får dom kol, järn och diamanter bla. Av detta kan de då tillverka järnhackor,diamanthackor, sängar och allt annat som kan tänkas behövas.
*
Det finns även djur, grisar, får, kor och hundar. Djuren har dessutom olika färg.
Man kan bygga portaler till andra världar, i dessa världar kan man träffa på monster! Zombiesar, pigman och gastar som flyger i luften o skjuter eldklumpar är inget ovanligt!
Men man får inte bli avskräckt av det för det finns även ett ställe som heter "Himmelriket". Där hittar du bla vackra stenar i berg som tillverka saker av.
*
En sak man måste tänka på e att "gubben" som du har måste äta! Då får du ta o ha ihjäl en gris eller en ko ;-)
Sköter man sej inte på en server kan man dessutom bli "bannad" alltså kickad från servern! Då får du inte komma tillbaka... Så det gäller att sköta sej o ha ett vårdat språk!
*
*
Detta är vad jag, i stora drag, fått veta av mina söner.
Ett spel som visade sej vara helt okej :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Zimmer

Glad och stolt mamma till 5 barn. Gift sedan några år tillbaka:-) Jobbar som barnskötare inom barnomsorgen. Min hobby är scrapbooking :-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela